Hopp til innhold

Lærerkurs om 22. juli i Stavanger

22. juli-senteret, Ytringsfrihetsbyen Stavanger og Wergelandsenteret inviterer til kurs for lærere: Hvordan undervise om 22. juli?
Lærer i undervisning med elever
Elever, lærerstudenter og andre grupper får undervisning om 22. juli

ARRANGEMENT

16. september 16:30 - 18:00

Sølvberget bibliotek og kulturhus, 1.etasje - Kjelleren

Pris: Gratis

Det serveres pizza fra kl. 16.00.

Er du lærer? Da kan du melde deg på lærerkurs i regi av 22. juli-senteret, Wergelandsenteret og Ytringsfrihetsbyen Stavanger i hvordan å undervise om terrorangrepet 22. juli 2011.

Elever skal nå lære om 22. juli, radikalisering, ekstremisme og terror i lys av læreplanens tverrfaglige tema «demokrati og medborgerskap». Men hvordan skal vi undervise, og hva skal med? Og hvordan kan vi bruke 22. juli som utgangspunkt for demokratilæring i klasserommet? Det ønsker vi å gi noen svar på i løpet av kurset.

I lærerkurset vil vi også snakke om hvordan du som lærer kan bruke personlige fortellinger som en del av din undervisning. Etter kurset arrangerer vi en vitnesamtale med to som er direkte berørt av terrorangrepet 22. juli 2011.

Det vil bli servert gratis pizza klokken fra klokken 16:00.

Alle som deltar får med seg undervisningsressurser tilbake til klasserommet.

Arrangementet er et samarbeid med Wergelandssenteret.

Skaff deg gratis billett her: https://www.linticket.no/page/no/78/-/11730

Om Wergelandsenteret

Et europeisk ressursenter: Wergelandsenteret er en møteplass for mennesker som jobber med forskning, informasjon, opplæring og videreutdanning på tvers av land, kulturer og politiske systemer i alle Europarådets 46 medlemsland. Vår ambisjon er å styrke menneskerettigheter og demokratisk medborgerskap gjennom utdanning.

Om 22. juli-senteret

22. juli-senteret er et nasjonalt minne- og læringssenter om terrorangrepet 22. juli 2011. 22. juli-senteret åpnet dørene for publikum i Regjeringskvartalet i Oslo i 2015, på fireårsmarkeringen for terrorangrepet. Undervisningen i senteret tar sikte på å bidra til en historiebevisst forvaltning av historien om 22. juli, og skape dialog og refleksjoner om årsaker til, og konsekvensene av, terrorangrepet i 2011. Den skal også sette 22. juli i en internasjonal, nasjonal, historisk og samtidig kontekst.