Introduksjon: Samtaler om 22. juli - Gjenklang 2:3
Terrorangrepet som rammet Norge 22. juli 2011, skapte landesorg. Mange hadde et stort behov for trøst, og musikk ble en viktig del av sorgarbeidet. Høsten 2024 åpner 22. juli-senteret en ny utstilling som heter Gjenklang – Musikken etter 22. juli. Her presenteres noen av sangene og tekstene som ble viktige i denne perioden. Mange av våre mest kjente artister og noen fra utlandet stilte opp på minnekonserter og -seremonier. Flere ble også inspirert til å lage nye låter som omhandlet det vanskelige og vonde. I denne podcastserien i tre deler tar vi deg med bak kulissene på noen av de store minnekonsertene som ble sendt på TV. Vår gjest er produsent i NRK Stig Karlsen.
Episode 2: Minneseremonien i Oslo Spektrum – En måned etter terrorangrepet.
Hei, velkommen til 22. juli-senterets podcast. Jeg heter Sondre Imset, og jobber for tiden med vår midlertidige utstilling Gjenklang – Musikken etter 22. juli. Med oss som gjest har vi Stig Karlsen. Han er mangeårig produsent og prosjektansvarlig i NRK.
I forrige episode, Stig, fortalte du oss om din opplevelse av den første uka etter terrorangrepet, sett gjennom dine øyne som TV-produsent. Det var hektiske og sterke oppdrag på løpende bånd, og vi avsluttet med bestilling fra regjeringen om å lage en TV-sendt nasjonal minneseremoni for berørte, etterlatte, hjelpe- og redningspersonell. Kort sagt alle som var involvert. Stig, kan ikke du ta oss med tilbake til den tiden der og hvordan det var for deg som TV-produsent?
- Det føltes så viktig og fint å få lov til å ta tak i det oppdraget. Da var det jo sånn at det var bare tre uker til, eller jeg tror det var nesten kortere enn det óg. Så vi måtte jo få på de dyktigste og flinkeste folka. Vi fikk dem hjem fra sommerferie. Vi gikk rett og slett i gang med en gang, fordi en sånn type arrangement tar vanligvis seks måneder til ett år å lage. Nå skulle vi gjøre det på under tre uker. Så vi hadde dårlig tid. Det var jo et vanskelig oppdrag, fordi vi skulle ikke arrangere en konsert, vi skulle ikke arrangere et underholdningsshow, vi skulle arrangere noe som skulle ha en varme og verdighet og et arrangement som skulle behandle dette med musikalitet og forsiktighet. Så alle de fine dyktige folka i teamet gikk løs på dette med alt de hadde av hjerte og hode.
- Det var jo et tett samarbeid med både regjering, kongehus, sikkerhetsmyndigheter. Det var så mange etater involvert og dette skulle koordineres, samtidig som vi skulle ha fokus på seremonien i seg selv med musikk og taler og det hele.
Hvilke føringer ble lagt for produksjonen?
- Jeg føler at vi fikk veldig stort ansvar og at vi fikk stor tillit og at vi så hverandre og at det var veldig tillitsbasert. Vi alle så jo hva en sånn type seremoni skulle være. Men vi hadde jo møtepunkter. Det var vel noen dager etterpå, så hadde vi et møte med regjeringsmedlemmer. Charlo Halvorsen og jeg møtte opp i et møtelokale rett ovenfor Høyblokka. Det var veldig spesielt.
- Jeg fryser litt nå når jeg prater om det. Vi kom inn der og vinduene var knust. De var knust på en sånn måte at det var store sprekker og sånt. De hadde ikke ramlet ut de vindene. Men det møterommet ga jo et bilde av hva som hadde skjedd. Vi så Høyblokka ikke så langt unna.
- Alle var jo veldig alvorstyngede. Det var en del statssekretærer der. Charlo og jeg skulle presentere de tankene som det flotte teamet i NRK sammen med meg hadde jobbet med noen dager. Det ble nikka og folk syntes at dette låt veldig fint. Det var en seremoni som skulle ha musikk, det skulle ha taler, det skulle være varmt. Det skulle være … trykke på de knappene vi trenger å trykke på i denne stund. Vår oppgave er å bringe på banen følelser. Det er vondt, men det er noe vi trenger; på samme måte som en begravelse trenger man den type inntrykk. Man trenger å samles rundt tekster og musikk. Vi vet at det vil gjøre vondt. Vi vet at en sånn stund bringer følelsene fram, men det er også viktig.
- Vi satt ned i dette møtet og presenterte det vi gjorde. Regjeringen hadde vært tydelig på at vi ønsker å representere og være til stede i hver eneste begravelse. Så mens vi holder denne presentasjonen, så sier førstemann at «Beklager, men jeg må i en begravelse». Dette gjentok seg gjennom dette møtet som kanskje var på en time. Vi satt faktisk ganske få igjen i rommet når vi var på slutten av den presentasjonen. Det var veldig sterkt. Man blir jo påminnet om hva dette handler om, det handler jo om en tragedie, noe brutalt og vondt som har ledet til så mye sorg og elendighet for mange mennesker. Det var jo også en påminnelse om at det arrangementet vi gjør nå er for de etterlatte, for de pårørende, for de som har stått midt oppi det.
- Det ble også en annen måte å produsere på. Vanligvis når vi lager konserter eller MGP, så skal vi ha de beste bildene og de beste forutsetningene for å få levert dette til folk der hjemme. Da er publikum til stede. De skal ha en god opplevelse. Men vi går på kompromiss med dem, fordi at den millionen mennesker som ser på, og da 7000 i salen, da er det den millionen som er viktigst. Det var det ikke denne gangen. Det viktigste var salen. Det viktigste for oss var at det arrangementet, det som skjedde inni den salen, var varmt, godt og ikke forstyrra av TV-teknikk. Så vi måtte tenke helt annerledes når vi produserte. Salen, menneskene der som hadde de tapene de hadde måttet leve med, de som hadde kjent dette og kjente dette så veldig på kroppen, det var de det var for først og fremst. Også var det selvfølgelig veldig viktig for NRK å samle hele landet, la hele landet få ta del, men vi måtte gjøre det på en måte som ivaretok de i salen først. Vi klarte det fint, det gikk bra. Det ble en sterk og fin minneseremoni, ble det.
Men er man redd for å gjøre feil når man går i gang med å planlegge en minnesermoni, å tråkke ut i feil spor eller et eller annet sånt noe?
- Ja, vi var så opptatt av å gjøre dette riktig. Det er jo ingenting man gjør ubevisst når vi jobber og lager innhold. Jeg vil tro at i de alle fleste tilfeller er man veldig bevisst på hva man gjør, men vi hadde en enda større bevissthet på et helt annet nivå enn ellers.
- Vi veide hvert ord, vi veide hvert eneste bildeutsnitt, hvert eneste klipp, alt. Alt vi gjorde ble veid på en helt annen måte. Vi var en gruppe med veldig fine mennesker som hadde gode samtaler rundt disse tingene. Det var en utfordring, for vi hadde dårlig tid og vi måtte gjøre raske valg, men samtidig måtte vi gjøre kloke valg.
- Jeg vil si NRK er en utrolig fin arbeidsplass. DNA’et til NRK bærer veldig, veldig mye fint i seg, både i verdier og måten vi skal jobbe på, hvordan vi skal være med folk. Men jeg vil si at det prosjektet der i forhold til samarbeid ligner ikke på noe annet jeg har opplevd siden. Alle produksjoner er fine og er forskjellige, men det samholdet NRK, men også NRK med alle som var involvert rundt, var det sterkeste jeg har opplevd i arbeidslivet noen gang. Det var utrolig vakkert.
For det her var jo også en samsending med NRK, TV2, TVNorge, TV3 og andre nordiske kringkastere. Har det skjedd noen gang før?
- Ikke som jeg vet, og det er jo litt sånn betegnende for dette da, fordi at det handlet ikke om, når man lager andre typer program så handler det om, hvis du spør artister «What's in it for me?», «Hva er honoraret?», NRK ser på seertall. Man ser på alle disse faktorene som er viktig ellers, og det var ikke viktig den gangen. Konkurranse var ikke viktig. Det eneste viktige var at vi stod sammen og nådde ut til flest mulig mennesker, så det å ha en samsending, dele dette signalet, med det som ellers er konkurrerende kanaler, det var ikke noe å lure på. Det var veldig enkelt.
- All dialog med artister; det var ingen som stilte spørsmål. Alle ville dette, alle ville bidra.
Hvordan var prosessen med å velge låter og artister til den nasjonale minneseremonien? Hvordan foregår utvelgelsen?
- Vi er en liten arbeidsgruppe med flere mennesker som har jobbet med musikk og har et godt bilde av norsk musikkliv. Så var det noe med alvoret i det hele. Mellom kringkastingsorkestret – med tyngden av det klassiske, og den veldig skolerte musikken – mot artister som driver med pop og rock, typ DumDum Boys var der; finne en slags dramaturgi som bar på de riktige følelsene på de riktige stedene. Man komponerer jo på samme måte som man komponerer en seremoni i en begravelse, så skal det være en dynamikk. Det skal være forskjellige typer historier, varme, omtanke og omsorg på forskjellig vis. Så det handlet jo om artister som folk har et forhold til og som er kjent for å levere følelser; låter og tekster som bringer disse følelsene på banen; mangfold: Kvinner, menn, etnisitet, aldersspenn. Egentlig ting som vi driver med ellers og når vi lager programmer, i hvert fall i de store programmene som skal nå hele bredden – at det var noe for alle.
- Vi har noen superstore artister vi gjerne skulle ha med, men A-ha hadde jo akkurat gjort en veldig tydelig avslutning på sin karriere. Da en i vårt team ringer A-ha for å høre «Hva tenker dere nå?», og da: «Trenger ikke å spørre oss engang. Vi er der, selvfølgelig. Dette skal vi gjøre.» Det var noe med at: Glem karriere, glem penger, glem alt mulig. Vi vil være der med hele hjertet vårt. Alt det andre legger vi til side. Det betyr ingenting. Vi vil bidra. Det var en gjengående dialog med alle. Ingen sa nei, alle sa ja hele tiden. Det var nok også det som gjorde at vi kunne lage dette på så kort tid.
Er det noen øyeblikk eller hendelser fra selve seremonien i Spektrum, eller i arbeidet opp mot selve sendingen, som du husker spesielt godt eller som gjorde spesielt inntrykk på deg?
- Jeg vet ikke hvordan det kan beskrives, den følelsen som var å gå ut i den salen. Vi gikk på sending, og artister som ellers er veldig rutinerte, var nervøse. Gråtkvalte i stemmen. Noe som er veldig vanskelig når du skal synge. Det er vanskelig å synge når du mest alt har lyst til å gråte.
- Det samme gjaldt for de som skulle tale. Jeg husker at jeg sitter inn i en produksjonsbuss, og jeg ser på manusarket mitt, det drøpper ned, jeg legger ikke merke til at jeg gråter før jeg merker at papiret foran meg blir bløtt.
- Vi sitter der og hører ting som skjer inn i salen. Når det blir stille i salen, folk som gråter og hulker. Folk som trenger hjelp rett og slett, for det blir for mye. Disse seremoniene er jo for å bringe fram de følelsene med bilder, lyd, altså musikk, ord, taler. Det skal man ha. Det er seremonier for å bringe disse følelsene på banen, men det gjør vondt. Vi vet jo at vi trykker på noe knapper som kommer til å gjøre vondt, og det var å finne den balansen der. I alt man gjør skal man ha en musikalitet og en balanse, så det var jo den store krevende jobben for oss: Å finne en balanse i alt, og i hele dramaturgien til seremonien.
- Jeg husker når det var ferdig, etter at Sissel Kyrkjebø hadde synget Til ungdommen. En låt jeg for øvrig ikke klarer å høre i dag. Hvis jeg skal høre den, må jeg høre den når jeg er alene, så jeg ikke må forholde meg til noen andre. Jeg tror mange har det sånn med noen av de låtene, for eksempel Mitt lille land – flere låter som nå tilhører den dagen, når dette skjedde.
- Men jeg husker jeg kom ut av produksjonsbussen som står bak scenen backstage i Oslo Spektrum, og møter på det flotte teamet som jobbet, og de hulker og gråter rett og slett, og klemmer hverandre. Vi kan ikke føle hva de som har mistet noen føler, men det var en kollektiv sorg, hele landet, og alle som jobbet med det har med seg dette for alltid. Det var vondt, det var viktig, og det var fint.
I forrige episode, Stig, sa du at under rosetoget på Rådhusplassen, så opphevet på en måte hierarkiet i samfunnet seg litt, og forskjellen mellom høy og lav i samfunnet ble borte, og man så hverandre som mennesker. Du hadde også en opplevelse med statsminister Jens Stoltenberg, på dette tidspunktet. Kan ikke du si litt om det?
- Jeg vet ikke om Jens husker dette, men for meg var det spesielt å få en sånn type kontakt med Jens. Vi alle var på lag, og vi alle så hverandre i forhold til den tida vi var i; at vi ville gjøre noe fint sammen.
- Og Jens skulle jo holde en av sine viktigste taler noen gang, og jeg var til stede ved par anledninger hvor han hadde en ikke helt ferdig tekst. Han satt og jobbet med en tekst med en utrolig dyktig taleskriver som dessverre ikke er med oss lenger – Hans Kristian Amundsen. De hadde en veldig god tale. Men jeg ble rett og slett spurt om jeg kunne si hva jeg mente. Jeg mente litt av hvert, og det var de veldig takknemlige for. Og Jens inviterte meg da på prøver i Spektrum backstage for at vi kunne jobbe videre med talen.
- Og det sier jo litt om at det ble jobbet annerledes den gangen. Så skal ikke jeg pårope meg noe for den talen. Men det gjorde jo et eller annet med fellesskapet og hvordan vi jobba mot et mål, at det var så viktig for alle at det ble så fint. Så det var en spesiell opplevelse.
Etter minneseremonien så er det en medieforsker som heter Jostein Gripsrud, som mente at det var en monokulturell minneseremoni, altså som fremmet visse norske verdier, fremfor andre verdier. Og at den også hadde et angloamerikansk preg, at det var på en måte angloamerikansk musikk som dominerte, enten det var med norsk eller engelsk tekst. Hva tenker du om den kritikken i etterkant?
- Det er jo alltid mange som mener mye om store arrangement knyttet til historiske øyeblikk. Vi var et stort fellesskap som ville lage noe som handla om mennesker og som skulle være godt for de etterlatte, pårørende og for fellesskapet av Norge. Så vi alltid kunne gå inn og diskutere valg, diskutere det vi gjorde, og det er helt fint. Men jeg tror det vi gjorde var at vi klarte å samle landet rundt noen verdier som jeg tenker er generelle. Det handler om omsorg, det handler om fellesskap, det handler om mangfold, det handler om å se hverandre universelt, tenker jeg.
- Så ville jeg jo si at tilbakemeldingene var jo en sånn type grad at vi aldri har fått så mange fine tilbakemeldinger. Så det at det var noen kritikere er naturlig, og det var ikke det det handler om. Dette handler ikke om … dette er ikke et arrangement man kaster terning til, dette handler om varme og fellesskap rundt en forferdelig hendelse.
- Men det ble jo satt pris på av mange som du sier, og dere ble nominert til Gullruten for denne tv-sendingen. Kan du si litt om hvordan det føltes å bli nominert til Gullruten for noe sånt?
- Personlig synes jeg det var feil å være en del av en nominasjon til et show som feirer TV i mye større grad rundt underholdning og historiefortelling. Jeg følte at dette trengte ikke å være en del av Gullruten. Men så er det jo sånn at TV-kanalene sender jo inn «disse er de vi håper dere vil nominere». Vi hadde denne diskusjonen i NRK først, og ledelsen i NRK var på at vi forstår innspillet, men dette er også en jobb, dette er også en oppgave, dette kan også anerkjennes. Og da ble det jo sånn. Men jeg synes det, og fortsatt den dag i dag, så syns jeg det var vanskelig. Vi vant jo den prisen, jeg var oppe og fikk sagt noen ord, og føler at vi hadde en verdighet til hvordan den prisen ble tatt imot, for det handler ikke om noe annet enn at vi var glade for å være der som NRK, som institusjon, for å samle landet, og for å gjøre noe fint i den veldig, veldig tunge tiden hele landet var i. Og da spesielt for det etterlatte og pårørende.
- Ja, og om det ikke var ønsket fra din side, så var det uansett en bekreftelse på en solid utført jobb. Takk så langt, Stig, for at du kommer hit og forteller om hvordan det var å være TV-produsent i dagene og månedene etter terrorangrepet i 2011.
I neste og siste episode i denne podkastserien tar du oss med til ettårsmarkeringen for 22. juli med en stor minnekonsert på Rådhusplassen. Der bekreftet Bruce Springsteen sin ankomst under et døgn før opptredenen, og de ville ikke si hvilken låt de skulle spille til deg som var produsent heller. Og vi får også høre om kritikken som haglet på sosiale medier etter deLillos sin opptreden. Vi høres!